Čazmanske svetice, 2018., olovka na papiru, 30 x 21 cm Instrumenti boli I, 2020., olovka na papiru, 100x 70 cm Instrumenti boli, 2020., olovka na papiru, 70x 100 cm Majka boli, 2020., kombinirana tehnika, 100x 70 cm Petrov pijetao, 2020., olovka na papiru, 100×70 cm Pogled boli, 2020., olovka na papiru, 100×70 cm Polaganje u grob, 2020., asamblaž, 33x 33 cm Raspeće, 2020., olovka na papiru, 18x 11 cm Razapinjanje, 2020., asamblaž, 31x 21 cm Relikvijar, 2019., linorez, 30 x 21 cm Stepinac u molitvi, 2019., olovka na papiru, 60 x 48 cm Svetački identitet, 2016., tuš na papiru, 200 x 450 cm U ateljeu, olovka na papiru, 2018., 25 x 17 cm Veronikin rubac, asamblaž, 2020., 44x 35 cm
Radovi na ovoj izložbi možda najbolje predstavljaju interese i umjetnički senzibilitet akademskog grafičara Matka Antolčića. Svatko tko je posjetio njegov atelje u Čazmi zna da su njegovi likovni interesi vrlo široki. Prvenstveno je majstor grafičkih tehnika i sjajan crtač u olovci i tušu, ali eksperimentira i sa štafelajnim slikarstvom, fotografijom, kolažima, asamblažima i intervencijama na ready-made predmetima. Tematski Matko se još od diplomskog rada (s temom križnog puta nerođenih) počeo baviti religioznim i sakralnim motivima i sadržajima, osobnom prošlošću kao i prošlošću Čazme, grada u kojem je stasao.
Izložba se sastoji od radova koji se pozivaju na povijesnoumjetničke uzore, radove iz ciklusa Svetački identitet, ciklusa Arma Christi, nekoliko radova koji tematiziraju čazmansku sakralnu baštinu i nekoliko asamblaža.
Prvu grupu zastupaju radovi „U ateljeu“ koji se poziva na poznatu grafiku Albrechta Dürera iz 1514. koja prikazuje svetog Jeronima te „Stepinac u molitvi“ koji se poziva na mletačku temu renesansnog i baroknog sakralnog slikarstva koju se povijesnoumjetničkom terminologijom naziva sacra conversazione tzv. sveti razgovor. I u jednom i u drugom radu kao i u radovima iz ciklusa Svetački identitet provlači se ideja aktualizacije povijesnoumjetničkih ili vjerskih uzora u sadašnje vrijeme i naš prostor. Tako Matkov atelje i retriverica Bela aludiraju na sv. Jeronima u radnoj sobi, dok se na historicizirajućem radu posvećenom Stepincu u razgovoru s Marijom i u igri s djetetom Isusom nalazi misal čazmanskog prepošta Jurja de Topusko. Matko je imao i niz video radova u kojima je s osobama iz svoga okruženja rekreirao scene pojedinih povijesnomujetnički važnih slika, osobito svetih razgovora. Sličnu ideju se može slijediti u ciklusu radova nazvanih Svetački identitet. Modeli za likove sv. Apolonije, sv. Jurja, sv. Tome Akvinskog, sv. Franje Asiškog, sv. Marije Magdalenu i sv. Dionizija Pariškoga, prikazane uz karakteristične atribute, bile su osobe iz Matkovog života i okruženja.
Arma Christi, Kristovo oruđe/oružje je ikonografski termin za predmete koji su bili sastavnim dijelom Kristove muke. To su križ, bičevi, trnova kruna, Veronikin rubac, čavli, maljevi, ljestve, kocke, koplje, trska sa spužvom itd. U zapadnjačkoj ikonografiji su anđeli u prizorima raspeća od vremena gotike često u rukama nosili ove predmete. Stariji će se vjernici možda sjetiti i križeva s navedenim predmetima i pijetlom koji su znali biti izloženi u crkvama i korišteni u pobožnosti križnoga puta. Autor u ovom ciklusu koristi tehnike olovke na papiru i asamblaža. Matkova olovka na papiru pokazuje svu njegovu umješnost i virtuoznost u ovoj tehnici, dok elementi kompozicije i sadržaji brinu za efekt iznenađenja ili začudnosti koji u pravilu prate ovu temu. Tako ćemo na jednom od njih na pladnju zateći i Malkovo uho, a na drugom radu pijetla izdaje. Možda najpotresniji dio ovog ciklusa je asamblaž Veronikinog rupca koji je i likovno najavangardniji. Među ostalim radovima dimenzijama i emotivnim nabojem ističe se Majka boli.
Često stječemo dojam da je u sakralnoj i religijskoj umjetnosti mnogo toga već rečeno i da nema prostora za novu interpretaciju. Matko Antolčić u svojim radovima na intiman, senzibilan i profinjen način, poštujući klasične tehnike i njihova pravila upravo pokazuje kako se može biti i vjernik i umjetnik, religiozan i suvremen, tradicionalan, ali i istovremeno biti provokativan i inovativan.
dr. sc. Franko Ćorić, doc.